Los het ff op!

Mensen die bij mij komen voor een massage verwachten veel van mij. Want zij hebben een klacht (of klachten) en willen dat - uiteraard - opgelost zien. Wie wil dat niet?! 

Wat ik heb gemerkt, is dat veel van die cliënten al bij huisarts zijn geweest, fysiotherapeut, chiropractor, etc. etc. Eigenlijk komen zij bij mij als 'laatste mogelijkheid'. 

Ik heb daar gemengde gevoelens bij.


Natuurlijk is het fijn als mensen bij mij komen voor een massage. Ik ben dit gaan doen omdat ik mensen wil helpen. En - laten we wel wezen - ik help ook echt wel genoeg mensen.

Maar dat 'laatste mogelijkheid' gedoe baart me altijd wat zorgen. Want: 1. je hebt (al een tijdje) ergens last van en komt er niet verder mee, 2. je verwacht wel héél veel van mij in één keer!

Echt, in veel van die gevallen kan ik daadwerkelijk iets doen. Iets betekenen. Iets oplossen, zelfs. Maar in nét zo veel gevallen lukt dat dus níet! En dat is niet alleen vervelend voor de cliënt, het is ook vervelend voor mij. Want ik wil zo graag. En de cliënt uiteraard ook...                


Weet je, als je al 'van alles' hebt geprobeerd en je komt bij mij, verwacht dan geen wonder. Ik behandel je spieren, zelfs - als is het maar een beetje - je geest, maar meer is het niet.

Veel van die 'ik heb al alles geprobeerd'-mensen hopen, gaan er zelfs van uit, dat je in één massage even iets oplost dat er al jaren zit. En - jammer maar helaas - zo werkt het gewoon niet!

Ik weet zo ongeveer alles over (de werking van) spieren. En ontiegelijk veel over organen. En huid. En ja, ook van botten en gewrichten. Daar heb ik voor geleerd. Keerzijde is dat ik dus óók weet dat het 'even oplossen van een uitdaging' niet zo vanzelfsprekend of gemakkelijk is.


Regelmatig moet ik een cliënt teleurstellen. Omdat ik niet 1-2-3 een mirakel kan verrichten en hem of haar ergens van af kan helpen. Omdat het tijd nodig heeft. En meer massages.

Tijd. Dat is vaak het enige dat ik iemand kan bieden. Tijd om een klacht of probleem op te lossen. Tijd om de spieren dúsdanig te bewerken dat er verbetering kan ontstaan. En ja, zelfs tijd om met iemand te praten omdat de klachten die zijn ontstaan komen vanuit een burn-out of overspanning. 


Het is het totaal-plaatje. 

Nee, soms kan ik níet ineens al je problemen of uitdagingen oplossen, soms is daar méér tijd voor nodig. Ja, ik wil het áltijd proberen! En nee, ik spiegel je geen mirakels voor. Het is een samenspel. Een samenwerking. Jij en ik, samen. 

En dat is wat massage is: een 'spel' tussen masseur en cliënt, om de klachten en/of uitdagingen op te lossen op een manier die voor allebei werkt en okay is. Op een manier die de gezondheid niet compromitteert. Want ook wonderen hebben tijd nodig :-) 





Reacties