Corona: angst voor contact

Het beheerst ons leven: Corona, oftewel Covid-19.


Vanavond werden de maatregelen weer aangescherpt door het kabinet: musea, dierentuinen, theaters, bioscopen: ze gaan allemaal dicht. En toch geldt dit níet voor de contactberoepen, zoals die van masseur. We kunnen nog steeds naar de kapper, en kunnen nog steeds naar de masseur.


Toch is de angst er. Ik merk het dagelijks. Mijn wekelijkse aantal klanten is gedaald. Mensen bellen af, omdat zij verkouden zijn of omdat zij bang zijn dat ze het Covid-19 virus oplopen.

Ik snap het helemaal.

Gek genoeg, maar ik snáp de maatregelen zoals die zijn afgekondigd door Rutte en De Jonge vanavond. En - misschien nóg wel gekker - ik begrijp eigenlijk níet waarom zij geen lockdown hebben ingesteld voor de contactberoepen. 


Natuurlijk, een massage is niet meer dan 2 personen (bij Molenaar Massage tenminste wél!), maar het contact is intensief. Want ik raak je aan. Ik buig me over jou heen en we ademen op elkaar in. Want ik werk zónder mondkapje, en jij ligt zónder mondkapje.

Want mondkapjes zijn níet verplicht als je voor een massage komt. En - eerlijk is eerlijk - voor mij als masseur is werken met een mondkapje op simpelweg dodelijk. Ik denk dat ik halverwege de massage al bewusteloos raak.

En toch... ik werk met een mondkapje op als de cliënt dit wenst. Want, heel simpel, als jij bij mij komt voor een massage maar je bent bang om besmet te raken, dan doe ik dat mondkapje op. Voor jou. Want tijdens élke massage is het gevoel van veiligheid uitermate belangrijk. 


En toch, bij contactberoepen is het niet verplicht, en we mogen gewoon doorgaan. We mogen naar de kapper, mogen aangeraakt worden tijdens een massage, de fysio en chiropractor mogen hun gang gaan. We kunnen nog altijd naar de tandarts. 


Mondkapjes zijn een 'dringend advies' en dus niet verplicht. En precies dát is wat mensen angst aanjaagt. Want hoewel de betrouwbaarheid van mondkapjes nog altijd niet is bewezen, we voelen ons er wél veiliger door. En dus vind ik, als masseur, dat het verplicht mag worden gesteld.


En hoewel ik het - zoals ik al zei - niet echt prettig vind werken, draag ik dus wel dégelijk een mondkapje. Zo'n transparant spatscherm. Want ik snap het dat mensen zich veilig willen voelen.

En daarnaast snap ik het dat mensen een massage even uitstellen. Het even liever niet willen. Gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Want hoezeer ik mij ook voorbereid, hoe vaak ik ook alles ontsmet, er is altijd een klein kansje dat je besmet raakt. Of dat je míj besmet. 


Dus voor al die mensen die ervoor kiezen om níet te komen: dank jullie wel. 

Jullie zijn sociaal, betrokken, meelevend, meevoelend, voorzichtig, etc. etc.


Dank jullie wel!


En óóit komen er bétere tijden en zullen wij elkaar weer ontmoeten!


Blijf gezond! En let een beetje op elkaar!

Reacties