To pill or not to pill

Aangezien ik regelmatig last heb van blaasontsteking, is het fenomeen anbitioticum mij niet onbekend. Helaas. Want na een antibioticum voel ik mij vaak zo slap als een vaatdoek, en kost het me dagen, zo niet weken, om weer op 'mijn niveau' te komen.

Vandaag was het weer zover: ik plaste bloed, nadat ik 2,5 dag al zo'n donkerbruin vermoeden had dat het wéér hetzelfde gezeik was. Vanwege het weekend en omdat ik gisteren moest werken, nam ik dus vandaag pas actie. Gevolg: antibioticum. Yay. 


Al jaren voer ik al dan niet hevige discussies met mensen die ervan overtuigd zijn dat pillen een bittere noodzaak zijn (bittere pil, vat je 'em?). Ik ben zelf meer van de kruiden en dat soort dingen, namelijk. Ik drink liever kamillethee (van verse kamille uiteraard) dan dan ik weer een pilletje tegen een ontsteking moet nemen. Of leg een koolblad op mijn pijnlijke enkel in plaats van het slikken van een lading pijnstillers. Om maar eens een voorbeeld te noemen. 

Nu ben ik de láátste die zal beweren dat alle medicijnen en dergelijke de deur uit kunnen. De reguliere gezondheidszorg is een bittere noodzaak (net als die pil) en ik ben blij dat het er is.

De discussie die ik meestal voer, als mensen mij uitlachen omdat ik weer eens een eigen brouwsel heb gewrocht, is dat mijn kruiden en dergelijke toch nóóit kunnen werken! Doe normaal!

Als ik dan roep dat je eens goed moet kijken naar wát er in die reguliere pillen zit (kruiden e.d. namelijk!), wordt dat weggelachen of weggepraat en afgedaan als onzin.

Als ik roep dat de reguliere gezondheidszorg zoals wij die kennen pas een paar eeuw oud is en dat de mensheid het áltijd heeft gedaan met wat de natuur bood aan plantjes en kruiden en zo, dan wordt er gelachen en gezegd dat mensen vroeger ook nooit zo oud werden als nu.


Maar weet je... ik sprak dus mijn huisarts vanmorgen over mijn blaasontsteking. En wat denk je wat ze zegt? "Neem cranberries. Die zijn goed voor je blaas." Dat wist ik ook wel, natuurlijk. Ik dacht er alleen even niet meer aan. Maar mijn huisarts, een goed opgeleide vrouw dus met gedegen kennis over allerlei medicijnen en dergelijke, zegt dat tegen me. Cranberries.

Ik moest meteen denken aan het feit dat veel paracetamol kankerverwekkende stoffen bevat, op een kritiek niveau. En dat vorig jaar mijn bloeddrukverlagende pil in de ban werd gedaan omdat het ook teveel vervuilde en kankerverwekkende stoffen bevatte.


Nogmaals: een brandnetel zorgt er écht niet voor dat je 20 jaar ouder wordt. Het zuivert dan wel het bloed, maar als je iets mankeert, ga in vredesnaam naar een arts! Hierbij denk ik dan weer even aan Sylvia Millecam.

Voor de rest blijf ik gewoon cranberries eten (en drinken) als ik het vermoeden heb dat ik richting een blaasontsteking ga. En drink ik thee van verse munt als ik last heb van mijn maag. Want weet je? Het helpt. En ik doe liever dat dan het slikken van een vaag medicijn uit China dat wel of niet foute stoffen bevat. Wat men 'alternatief' noemt is dan ineens zo gek nog niet, in mijn ogen.


Dus heb gewoon lekker je eigen mening over wat wel en niet goed voor je is en wat jij wilt slikken of ondergaan, ik heb mijn mening. Even goeie vrienden!



Reacties