Yoga Yo Gaan!

Als masseur ben ik continue bezig met spieren, pezen, botten, beweging, etc.
Als masseur ben ik dan ook dól op yoga!

Bewegen is goed voor je. En iedereen heeft zijn eigen manier van bewegen! De één vindt het helemaal geweldig om stuk te gaan in een sportschool, de ander rent z'n benen onder z'n kont vandaan, en weer een ander zweert bij wandelen.

Zelf ben ik niet van het snelle oppompen van spieren. Simpelweg omdat ik heel veel mensen op mijn behandeltafel heb met spierklachten, opgelopen door overbelasting. Zoals gezegd: ieder moet het lekker voor zich weten hoe hij/zij beweegt! Ik heb gekozen voor yoga, en ik ga nú uitleggen waarom!

Yoga. Een manier van bewegen via oefeningen die al meer dan 2500 jaar bestaat. Er zal dus wel íets goed aan zijn, denk ik dan. Yoga komt uit India, en die cultuur bestond al toen wij hier elkaar nog de hersenpan insloegen met een stevige tak, gekleed in dierenvellen. Yoga dus.
Yoga is méér dan alleen maar oefeningen doen in slow-motion. Méér dan alleen maar wat trage bewegingen al dan niet vergezeld van zweverige muziek. Achter yoga zit een hele gedachtegang, die zich echt niet alleen maar bezighoudt met chakra's.

Ik heb wel eens gemeld dat gladiatoren in het Oude Rome zich zowel vóór als ná de strijd lieten masseren. Dat heeft een reden: oppeppen en afkoelen. De spieren werden opgepompt voor snelle actie en daarna weer afgekoeld om te herstellen. Yoga heeft een andere insteek: je spieren trainen door een beweging voort te laten duren. Het is niet nodig om een spier op te pompen over over te belasten. Vanuit zachtheid bereik je hetzelfde, zo niet een beter resultaat! En daarom hou ik van yoga.

Ik ben wel gezegend op dat punt, moet ik bekennen. Want mijn yoga-lerares leert mij niet alleen de oefeningen, maar verklaart ze ook en legt uit waarvóór ze goed zijn. Elke oefening heeft een reden, en die wordt mij uitgelegd. En weet je? Sinds ik op yoga zit ben ik leniger, zijn mijn spieren minder gespannen en pijnlijk, dénk ik anders en ga ik anders met situaties om. Het is zélfs goed voor mijn organen! Eigenlijk is zij mijn yoga-therapeut. Yoga is zó veel meer dan alleen maar bewegen in slow-motion op zweverige muziek!
Het is niet voor niets dat mijn yoga-lerares op mijn website staat:  https://www.molenaarmassage.nl/samenwerking

Als masseur en kenner van spieren, pezen én botten zeg ik: yoga is goed voor je!



Reacties