Bezint eer ge begint...

En dan ineens heb je het... je gaat een massagepraktijk beginnen!

In mijn vorige blog vertelde ik al hoe het was om een website te beginnen.

Maar - net als met Tell Sell - er is meer. Website, Instagram, Facebook: check. What next? De KvK, natuurlijk! Want als nieuwbakken praktijk ben je trots op je praktijk en wil je het ook allemaal officieel en goed doen. Hand in hand met de KvK gaat natuurlijk ook de Belastingdienst. Ga ik wat spannends doen met BTW? Oh wacht, ik krijg een nieuw BTW nummer! Er zijn nieuwe regels!

KvK, Belastingdienst, Website... check!
Wacht, pinnen! Dat is ook wel professioneel om dat te kunnen laten doen! Dus hóp betaalautomaatje besteld. Shit, daar hoort natuurlijk ook wel een zakelijke rekening bij... Goed, regelen we dat ook meteen. En over zakelijke rekeningen gesproken... een boekhoudprogramma is ook wel een dingetje. Een niet te betalen dingetje, blijkt. Gelukkig ben ik niet alleen met woordjes maar ook met cijfertjes goed, dus ik ga het gewoon lekker arrogant zélf doen in Excel, met een zélfgemaakt programma.

En als ik toch bezig ben, laat ik dan mijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering niet vergeten! (Wie heeft dat woord verzonnen?!) Dat is wat minder makkelijk dan gepland... Ik hou van vergelijken, via internet, dus nee ik ga niet elke verzekeraar bellen om te vragen of ik verzekerd mag zijn en wat het gaat kosten. Helaas heb ik weinig keus in deze, dus mijn telefonische vaardigheden maar weer even getest.

Laat ik ook niet vergeten om, in het kader ván die aansprakelijkheid, even mijn website aan te passen en formulieren te maken zodat het de cliënt duidelijk is dat ik niet aansprakelijk noch verantwoordelijk ben als er iets gebeurt als de cliënt mij iets NIET vertelt. Gewoon voor de zekerheid. Want Amerika is tegenwoordig om de hoek en die praktijk komen ook hier steeds vaker voor. Jezelf indekken, heet dat. Jammer, maar het moet, tegenwoordig!

Oh ja, visitekaartjes! Bij Vistaprint natuurlijk, want die hebben dezelfde layout als mijn website en dat is mooi én professioneel! Jammer dat het daar vastloopt als je wilt betalen. Foutje. Bellen is een uitdaging en na 6 minuten wachten heb ik maar weer opgehangen. Ik probeer het later wel weer.

Laat ik intussen maar eens even mijn betaalautomaatje programmeren met al mijn 'producten' zodat ik straks alleen nog maar hoef te kiezen en alle bedragen automatisch goed staan. Wel zo handig!

Bijna mijn agenda vergeten... Niet alleen voor de afspraken voor massagebehandelingen, maar ook voor die van de workshops en de cursussen die ik wil gaan geven. Digitaal of op papier? Okay, ik doe het allebei wel!

Tussendoor nog even een cursus gedaan zodat ik nóg beter kan masseren. Ook leuk! Oh ja, de certificaten nog even inlijsten en ophangen. Dan is het voor iedereen duidelijk wat ik heb gedaan en wat ik kan.

Inmiddels ben ik bijna overspannen van alles wat ik nog 'moet' regelen en 'moet' doen. En dat in deze periode; de hysterische dagen voor Kerst. Laat ik niet vergeten dat ik het leuk vindt om mijn praktijk op te starten en ermee bezig te zijn. Want het is een droom die uitkomt!

Hoofd, ga uit!

Reacties