De geboorte van een website

En dan ineens heb je het... je gaat een massagepraktijk beginnen!
De diploma's en certificaten heb je al, je bent al een paar jaar bezig, dus je gaat je hobby 'even' omzetten naar je werk. Dus: een eigen praktijk.

Het trotse gevoel is luid en duidelijk aanwezig als je je plannen kenbaar maakt bij manlief, kinders, vrienden en familie.

En dus ga je aan de slag. En uiteraard begin je met datgene wat je leuk vindt: het creëren van een website. Dat wil zeggen: ik vind dat leuk. Ik hou van puzzelen en naast dat ik een taalnazi ben, heb ik behoorlijk oog voor detail. De website, dus. Je begint met kijken wat er in jouw omgeving is aan massagepraktijken, en bekijkt hun websites. En vormt meteen een idee over hoe jóuw website eruit gaat zien. En wat je tarieven gaan worden.

Tarieven, ook zo'n ding... Je wilt het liefst goedkoper zijn dan de rest van de wereld, maar als je té goedkoop wordt ben je meteen ook ongeloofwaardig. Dus ga je op zoek naar die Gulden Middenweg. Ik ben gelukkig in de positie dat ik thuis een praktijk kan beginnen (ruimte genoeg!) dus ik heb de kosten van een praktijkruimte niet. Toch is het dágen rekenen en tekenen voor je een in jouw ogen acceptabel tarief hebt.

Vistaprint, wie kent het niet?! Ideaal ook, want als je daar een website maakt, heb je meteen alles (visitekaartjes, cadeaubonnen, etc.) met dezelfde opzet! Dus daar ga je heen, zoekt een website uit die je bevalt, en begint. Na een paar dagen (weken?) zweten en puzzelen en voegen is je website klaar. Inclusief tarieven.

Maar een website is maar het halve werk: er is ook nog zoiets als social media. Dus: Facebook en instagram. Met twitter was ik al klaar, dus daar ben ik niet meer mee begonnen. Facebook dus! Daar had ik al een account, dus ik heb een pagina (nog altijd vol trots) aangemaakt voor mijn praktijk. En meteen maar een Instagram account aangemaakt, want dat is de toekomst. Zegt men. Sterker nog: ik hoorde dat Facebook voor 'de oudjes' is en Instagram voor 'de jeugd'. Dus allebei maar!

De Facebook pagina was zó klaar! En de Instagram account ook! Dus vol trots (nog altijd) heb ik mijn website geupload en wereldkundig gemaakt.
Om vervolgens erachter te komen dat als je die op je mobiel bekijkt, het er níet uitziet... Weer aan de slag dus. Na weer een hoop gepuzzel en het leren van een paar nieuwe vloeken kreeg ik het voor elkaar om een acceptabele website te creëren die ook via mobiel goed leesbaar is. Het trotse gevoel keerde weer terug.

Gelukkig ben ik dusdanig controlfreak dat ik overal lijstjes heb liggen met dingen die nog geregeld mogen worden, want een website is maar het eerste begin. Zowel digitaal als op papier.
Hoofd, ga uit!

Reacties