Comeback

Het maken van een comeback heeft soms iets wanhopigs, en altijd iets bezetens.
Zo ook míjn comeback; niet zozeer wanhopig, wel degelijk bezeten. Want ik doe niets liever dan wat ik nu weer doe: massagebehandelingen geven, met daarnaast ook massagecursussen en -workshops.


Massagebehandelingen dus.
Al zolang ik mij herinner ben ik geïnteresseerd geweest in de werking van het menselijk lichaam. Mijn overtuiging dat veel van de al dan niet moderne ziektes worden veroorzaakt in ons eigen hoofd, heeft mij vaak een botsing opgeleverd met mensen die daar anders over denken. Maakt niet uit, iedereen mag denken wat hij/zij wil. Ik ben en blijf ervan overtuigd dat een gezonde geest en een gezond lichaam hand in hand gaan. En een massagebehandeling kan hiertoe een flinke bijdrage leveren. Ik merk dit ook keer op keer weer; cliënten die met spier- en/of spanningsklachten op mijn behandeltafel kruipen, en daarna zich niet alleen fysiek maar zeker ook mentaal een stuk beter voelen. Mijn persoonlijke reden om daarom diverse opleidingen te volgen op dit gebied.

Massage is zo oud als de mensheid zelf. Ze zeggen wel eens: een simpele aanraking zegt meer dan 1000 zorgvuldig gekozen bewoordingen. En dat klopt! Je kunt uitvoerig beschrijven waarom je met iemand meevoelt, het eenvoudige gebaar van een omhelzing of een hand op iemand's schouder zegt - zonder gesproken woorden - alles wat je de ander wilt vertellen. Niet voor niets bestaat onze communicatie voor slechts 7% uit gesproken woorden. De rest is non-verbaal.

Massage werkt ook zo. En doet dat al eeuwen. Wist u bijvoorbeeld dat de gladiatoren in het Romeinse rijk zich zowel voor als na hun gevecht in de arena lieten masseren? Vooraf om hun energielevel te verhogen, naderhand om zowel hun lichaam als hun geest te ontspannen. Uiteraard gaan wij de arena niet meer in voor zulke tamelijk heftige praktijken, maar feit blijft dat tot op de dag van vandaag sporters graag en veelvuldig gebruik maken van massagebehandelingen om hun lichaam en (dus) ook hun geest 'gezond' te houden. En natuurlijk niet alleen sporters. Iederéén zit graag goed in z'n vel.

En dát is de reden dat ik een comeback maak met mijn praktijk, na een paar jaar pauze. Want hoe geweldig is het als een cliënt na een massage van de behandeltafel afstapt en zich stukken beter voelt dan daarvoor? En hoe super voelt het als jíj verantwoordelijk voor dat gevoel bent?
Ik miste dit. Heel erg. En daarom ben ik weer terug, en deze keer blijf ik!

Reacties