Druk met Dromen

Iedereen die mij een béétje kent, weet dat ik hou van de natuur. Dat ik mij bezig hou met het milieu. Dat ik niet hou van chemische ellende in mijn dagelijkse producten.

Iedereen die mij een béétje kent, weet dat ik bezig ben met het maken van mijn eigen massageolie. Want - even serieus en laten we wel wezen - waarom zou je iets dat bol staat van chemische ellende op je huid smeren? Je grootste orgaan? Terwijl je weet dat alles wat je óp je huid smeert ook naar binnen gaat?

Om eerlijk te zijn, ik ben daar erg enthousiast in. Misschien wel té enthousiast. Want, simpelweg, mijn massages zijn al goed, hoe veel beter zou het zijn met een olie die doet wat hij moet doen? In mijn ogen: veel beter. En dus ging ik aan de slag met ontwerpen.

En ontdekte ik meteen een fikse uitdaging: in deze wereld kan en mag je niet zomaar je eigen product op de markt brengen. Ik snap dat. De consument is beschermd. Dus dat je moet voldoen aan regels op het gebied van het maken van het product tot het verpakken van dat product, dat snap ik.
Waar ik even géén rekening mee hield, is de wereld ván die regels. 

Ik heb tientallen, waarschijnlijk honderden, uren gestoken in het zoeken naar combinaties voor massageolie. Het onderzoek naar elk kruid, elke bloem, elk extract... naar de werking ervan, naar combinaties ermee, het was een flinke reis. En die heb ik afgelegd.
De combinaties heb ik al klaar staan. Het enige dat mij tegenhoudt zijn die regels.

Natuurlijk, ik zou een bureau in kunnen huren die alles even voor mij uitzoekt en regelt, maar dat kost mij duizenden euro's. En - simpelweg - die heb ik niet. En - simpelweg - daar heb ik die euro's ook niet voor over! Ik heb één groot nadeel: ik kan het zelf wel. En dus ben ik me gaan verdiepen in de wereld van cosmetica en regelgeving. En ben nu dus een soort van overspannen.

Het is veel werk. Heel veel werk. En nog meer uitzoekwerk. En aangezien er geen kant-en-klaar plan is om dit soort dingen te regelen, is er ENORM veel (uitzoek)werk. Het lijkt op een fiks ontmoedigingsbeleid.
Maar weet je, er zijn zó veel producten op de markt, waarom zou de mijne daar niet bij kunnen?! Dus ik blijf optimistisch en bezig met het uitzoeken van al die regels en wetten. 

Want, ooit, is mijn olie gewoon op de markt! Kan ik mijn olie gebruiken tijdens mijn massages en kunnen mensen die dat willen mijn olie ook kopen.

Wordt vervolgd!





Reacties