Contactberoep en Corona

Het Corona-virus, het Covid-19-virus, houdt de hele wereld al een behoorlijk tijdje behoorlijk in de greep. 


Ik maak onderdeel uit van de Contactberoepen. Dus in maart ging ik dicht, en pas in juni weer open. Want Corona is tóch wel een dingetje, op z'n zachtst gezegd...


Nog altijd is de invloed van Corona merkbaar. Op dit moment zijn restaurants en horeca nog altijd gesloten. En toch mocht ik, als massagepraktijk, open blijven voor publiek. Is dat niet een beetje krom? In mijn ogen wel... Contactberoepen, heet het. Oftewel: intensief contact. Want of je nu kapper bent of masseur, je bevindt je wel héél dicht bij je cliënt! 


Masseren met een mondkapje op is vragen om ellende. Het is warm, het is zweten, het is benauwd. Ik vind het persoonlijk verschrikkelijk lastig! Want masseren is pure inspanning en dan is een mondkapje echt wel beperkend. En toch doe ik het, masseren met een mondkapje, want het ergste dat mij kan overkomen - in mijn ogen - is dat ik tóch stiekem ben besmet en daardoor iemand anders besmet. 


Ik steriliseer me de tandjes. Elke keer ná een massage wordt alles maar dan ook alles schoongemaakt en ontsmet. Van massagetafel tot voordeurknop. Serieus, ik geloof niet dat ik óóit zo schoon bezig ben geweest als tegenwoordig! 


En dat is precies waarom ik níet snap dat contactberoepen wél mogen doorgaan, maar je níet uit eten mag. Ik snap het wérkelijk niet! In een restaurant heb je verdorie mínder intensief contact met iemand dan tijdens een massage!


En toch mag ik blijven masseren. Ik ben er blij mee. Oprecht. Want mijn cliënten worden geholpen met hun klachten en problemen, en gaan ongeveer dansend de deur weer uit. Ik ben goed in wat ik doe, op dat punt. 

En dus draag ik een mondkapje. Is een massage voor mij intensiever dan ooit dankzij dat mondkapje, ben ik bekaf als ik klaar ben met een massage.


En nog steeds vind ik het niet zo heel erg dat ik minder klanten heb dan in het begin van dit jaar, zeg tot en met maart. Want ik ben echt wel onder de indruk van Covid-19 en gedraag me daar ook naar. Want het ergste dat mij kan gebeuren is dat ik iemand anders besmet.


Ik moet er niet aan denken...


Contactberoepen. Veiligheid voor alles! Blijf gezond!



Reacties