NEE!

Het is zo'n simpel woordje: nee. 

We weten allemaal hoe we het moeten spellen. Ook ik. Eén probleem: ik krijg het mijn strot niet uit! Hoewel het zó veel beter zou zijn als ik wél eens 'nee' zou zeggen tegen mensen!
En dat geldt voor wel meer mensen.

Nee zeggen tegen verzoeken betekent voornamelijk 'ja' zeggen tegen jezelf.
Maar we herkennen het allemaal wel! Familie die iets vraagt, een zoon of dochter, een goede vriend. En dan is 'nee' zeggen ongelofelijk moeilijk. 

Ook naar onze partner of werkgever toe blijkt 'nee' zeggen een schier onmogelijk iets. Waarom is dat eigenlijk?

Als ik naar mijzelf kijk: geen 'nee' zeggen tegen mensen is zoeken naar erkenning. Naar waardering. Naar liefde. Naar aandacht. Want er wordt iets gevraagd aan je, of van je, en je wilt graag leuk gevonden worden. Of geliefd zijn. Hoe dan ook, je wilt niet die verstorende factor zijn door 'nee' te zeggen op dat verzoek.

Dus hoe moe je ook bent, hoe ziek, ellendig, of wat dan ook... Je zegt geen 'nee' maar je zegt 'ja'. Want hoewel je het liefste 'nee' zou zeggen, je weet of realiseert of beseft hoe de ander aan het worstelen is met iets, en dus zeg je 'ja'.

Maar lost dit daadwerkelijk iets op? Integendeel! Op het moment dat je 'ja' zegt begint het al: je voelt hoe je lichaam in opstand komt, hoe je geest je uitscheldt want het was het 'verkeerde antwoord'. 

Kortom: we kiezen ervoor om voornamelijk te kiezen voor familie, kinderen, vrienden, etc. in plaats van voor onszelf. We kiezen ervoor om geen verstorende factor te zijn. Maar hoe verstoord ís het eigenlijk? Ik heb gemerkt dat het helemaal niet erg is om een keer 'nee' te zeggen! Ondanks mijn angst om afgewezen te worden heb ik 'nee' gezegd, en dat werd gewoon geaccepteerd!
Oftewel: ik maakte mij drukker om de afwijzing in gedachten, dan dat ik daadwerkelijk werd afgewezen!

Dus de volgende keer dat iemand iets aan je vraagt wat je liever niet doet, zeg dan eens gewoon 'nee'. En kijk dan eens wat er gebeurt. 9 van de 10 keer wordt het gewoon geaccepteerd. En die ene keer dat dit NIET het geval is, vraag je dan eens af waarom niet? Geloof me, vaak zul je merken dat het hier om puur egoïsme gaat. Het maakt de vrager niet uit in welke toestand je jezelf bevindt. 

Zorg voor jezelf, denk aan jezelf, hou van jezelf, en zeg gewoon eens 'nee' als iets je niet uitkomt.

Het maakt je niet minder. Sterker nog: het maakt je méér! In ieder geval voor jezelf!



Reacties